Bus kopen, spannend!

Gepubliceerd op 27 november 2018 om 19:54

De Ford Transit bus waar ik in de vorige blog over schreef gingen we dan echt bekijken. We werden vriendelijk ontvangen. Er was goed nieuws, want de bus was nog niet verkocht gelukkig. Voordat we de bus bekeken namen we eerst het financiële plaatje door. Het is tenslotte geen kleine aanschaf.

Daarnaast staan de busjes op internet met prijzen excl. BTW vermeld. Echter als particulier betaal je wel BTW (21%) bovenop de prijs voor de bus. Daarnaast krijg je te maken met allerlei ingewikkelde zaken zoals grijs kenteken en in de toekomst laten omkeuren naar geel kenteken. Wanneer de bus namelijk als camper is gekeurd betaal je nog maar een kwart van de wegenbelasting. Hiervoor moet de camper wel aan enkele eisen voldoen. Deze eisen zijn eenvoudig haalbaar bij ons ontwerp. Wanneer je een bus laat omkeuren naar camper betaal je nog een stukje rest-BPM. Deze rest-BPM is lager naar mate de bus ouder is. Dit heeft de verkoper ons eerst allemaal uitgelegd, zodat we precies weten waar we aan toe zijn. 

Daarna was het tijd om de bus te gaan bekijken! Bij aankomst bij de bus bleek echter dat één voorband lek bleek. Hè, balen. De verkoper gaf direct aan dat hij dat zou oplossen. Geen zorgen dus. De bus ziet er echt goed uit. Met name technisch is hij goed in orde. De cabine ziet er ook keurig uit, op één wat versleten armleuning na. Er zit tussen de cabine en achterin een tussenschot, deze is vastgeschroefd dus kan er ook zo uit. Boven de cabine zit een heel handig opbergvak wat bereikbaar is vanuit achterin. Ideaal. Verder zitten achterin metalen werkkasten, die zullen we eruit halen uiteraard. Maar er zitten ook al elektriciteitspunten, een omvormer en een standkachel in, dat is weer mooi meegenomen. De ramen zijn van getint glas en bieden een heerlijk lichte ruimte. Een trekhaak en een reservewiel onder de wagen maken de bus compleet. 

Uiteraard heeft een bus van 2010 ook nadelen, het is natuurlijk geen nieuw exemplaar. De buitenkant heeft wat roestplekjes die behandeld moeten worden. En er is duidelijk te zien dat het een werkbus was, er zijn best een behoorlijk aantal deukjes rondom. Deze nadelen wegen voor ons niet op tegen de voordelen. 

Een proefrit in de bus liet ons weten dat de bus heerlijk rijdt, waarna we de beslissing hebben gemaakt...

 

Dit is 'm dan! We hebben deze Ford gekocht. 

 

We vonden het allebei best spannend om de knoop door te hakken, maar deze had zoveel voordelen dat we de bus niet wilden laten gaan. 

 

Nog een paar daagjes wachten (er wordt uiteraard nog een nieuwe band onder gelegd) en dan kunnen we van start gaan met de verbouwing. Dat wordt een hele klus met ongetwijfeld tegenslagen, maar wij hebben er zin in. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.